Brommer schorsen

Gaat u uw brommer een tijdje niet gebruiken, bijvoorbeeld omdat het te koud wordt of omdat u er een tijd niet op kan rijden? Dan kunt u de brommer schorsen. Tijdens de schorsing hoeft u niet te voldoen aan de WA-verzekeringsplicht. U kunt uw brommerverzekering in dat geval ook (tijdelijk) stopzetten.

Brommerverzekering afsluiten? Vergelijk premies!

Waarom een brommer schorsen?

Als u een tijd geen gebruik maakt van uw brommer kan het lonen om het kenteken te schorsen. Zo bespaart u op de kosten. Er zijn meerdere reden om een brommer tijdelijk te schorsen. Misschien bent u een echte mooi weer-rijder en gebruikt u de brommer liever niet in de herfst en winter. Of gaat u een tijdje naar het buitenland, waardoor u de brommer niet kan gebruiken. Of misschien bent u op dit moment lichamelijk niet in staat om de brommer te gebruiken, maar wilt u dit in de toekomst wel graag doen. Wat uw reden ook is, als u de brommer van plan bent een tijd niet te gaan gebruiken heeft het nut om de brommer te schorsen.

Hoe brommer schorsen?

U kunt uw brommer op verschillende manieren schorsen. De makkelijkste en snelste manier is om het online te doen. U kunt er ook voor kiezen om de schorsing via het loket te regelen. Dit kunt u bij een kentekenloket, RDW-keuringsstation of RDW-balie doen.

Online brommer schorsen

Het online schorsen van een brommer kan 24 uur per dag. Door in te loggen met uw DigiD kunt u gemakkelijk de juiste gegevens invullen. Om online een brommer te schorsen kunt u de volgende stappen volgen:

  1. Ga naar ‘Schorsing aanvragen of verlengen’. Log vervolgens in met uw DigiD. U komt dan terecht in de RDW-dienst
  2. Selecteer het kenteken van het voertuig dat u wilt schorsen
  3. Selecteer hoe lang u het voertuig wilt schorsen (1,2 of 3 jaar)
  4. Betaal de kosten van de schorsing via iDeal
  5. Vervolgens ontvangt u per e-mail een bevestiging van de aanvraag
  6. Het kenteken is geschorst zodra u een tweede e-mail van de RDW krijgt. In deze e-mail staat ook de einddatum van uw schorsing. Deze e-mail is het bewijs van uw schorsing, daarom is het belangrijk dat u hem goed bewaard

Brommer schorsen via loket

U kunt de schorsing ook via een loket regelen. Om uw brommer te schorsen via een loket kunt u de volgende stappen volgen:

  1. Ga naar een kentekenloket, RDW-keuringsstation op RDW-balie
  2. Neem het tenaamstellingsbewijs en het overschrijvingsbewijs OF de kentekencard en de tenaamstellingscode mee. Vergeet ook een geldig identiteitsbewijs niet.
  3. Kies hoelang u het voertuig wilt schorsen (1,2 of 3 jaar)
  4. Betaal de kosten van de schorsing
  5. Van de medewerker krijgt u vervolgens een schorsingsverslag met daarin tevens de einddatum van de schorsing. Dit is uw bewijs van schorsing, daarom is het belangrijk dat u hem goed bewaard.

Wanneer brommer schorsen?

U kunt de brommer schorsen op het moment dat u er geen gebruik meer van wilt maken. U kunt een schorsing niet voor een datum in de toekomst aanvragen. Zodra u de schorsing aanvraagt, gaat de schorsingsperiode direct in. Weet u niet zeker hoelang u uw brommer wilt schorsen? U kunt de schorsing 1, 2 of 3 jaar laten lopen. Als u de schorsing eerder beëindigt, krijgt u geen geld terug.

Brommerverzekering afsluiten? Vergelijk premies!

Wat kost het schorsen van een brommer?

Wat het schorsen van een brommer kost, is afhankelijk van de lengte van de schorsing. U kunt de brommer voor 1 jaar, 2 jaar of 3 jaar schorsen.

Duur schorsingKosten
Schorsing voor 1 jaar€11,10
Schorsing voor 2 jaar€22,20
Schorsing voor 3 jaar€33,30

Wat is er nodig om een brommer te schorsen?

Als u de brommer bij het loket schorst moet u een aantal documenten meenemen:

  • Het tenaamstellingsbewijs
  • Het overschrijvingsbewijs
  • Een gelding legitimatiebewijs

U kunt in plaats van het tenaamstellingsbewijs en het overschrijvingsbewijs, ook de kentekencard en de tenaamstellingscode meenemen. Als u de brommer online schorst, kunt u inloggen met uw DigiD en het kenteken selecteren van het voertuig dat u wilt schorsen.

Iemand anders de schorsing laten regelen

Als u de schorsing niet zelf kunt aanvragen, dan kan iemand anders dit voor u doen. Als u een kentekencard heeft, kan de ander dit online voor u regelen. De persoon die de schorsing voor u regelt moet minimaal 16 jaar zijn (voor het schorsen van een ander voertuig is de minimale leeftijd 18 jaar). Met een papieren kentekenbewijs kunt u dit alleen bij een loket regelen. Als u de schorsing door iemand anders laat regelen, kan hij of zij de volgende stappen volgen:

  1. De persoon die de schorsing voor u regelt gaat naar ‘Schorsing aanvragen of verlengen’ en logt dan in met zijn eigen DigiD.
  2. Vervolgens komt hij of zij in de RDW-dienst terecht. Op de vraag ‘Gaat het om uw eigen voertuig’ moet die persoon ‘Nee’ antwoorden.
  3. Om de brommer te schorsen heeft hij of zij uw documentnummer van de kentekencard en de tenaamstellingscode nodig
  4. Hij of zij selecteert of het voertuig 1,2 of 3 jaar geschorst moet worden.
  5. Vervolgens moet hij of zij de kosten via iDeal betalen.
  6. De RDW stuurt vervolgens een bevestiging van aanvraag naar het opgegeven e-mailadres.
  7. Het kenteken is geschorst zodra u een tweede mail van de RDW krijgt.

Risico’s rijden met geschorste brommer

Met een geschorste brommer mag u niet meer op de openbare weg rijden of staan. Als u toch met uw brommer de weg op gaat, riskeert u een fikse boete van de RDW.

Schorsing verlengen

Als de schorsingsperiode is afgelopen kunt u de schorsing beëindigen of verlengen. Uw schorsing verlengen kan vanaf maximaal 6 weken voor de einddatum van de schorsing. De vervaldatum blijft dan gewoon gelijk aan de einddatum van de oude schorsing. Als u de schorsing vóór de 6 weken verlengt, houdt u niet de oude vervaldatum. De datum waarop u de schorsing verlengt is dan de nieuwe vervaldatum na 1, 2 of 3 jaar. 1 maand voor de schorsing afloopt, krijgt u een herinneringsbrief van de RDW.

Het kentekenbewijs van de brommer blijft gewoon geldig. Als u de schorsing beëindigt krijgt u schorsing geen nieuw kentekenbewijs.

Bereken online de premie voor een brommerverzekering

  • i Voor een berekening van de premies hebben we de postcode van de hoofdbestuurder nodig. Bij particulier gebruik dient de jongste bestuurder woonachtig te zijn op het zelfde adres als de aanvrager. Bij zakelijk gebruik kunt u hier de postcode van het bedrijf invullen.

Hoe doen wij het?

Laatst geüpdatet: 06-04-2022

Vergelijken, verzekeren, ontzorgen

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00

neem contact op